Egzamin ósmoklasisty został przeprowadzony w dniach 25, 26, 27 maja 2021 r. Do egzaminu przystąpiło 71 uczniów. Składał się z trzech przedmiotów obowiązkowych: języka polskiego, matematyki i języka angielskiego. Zadania we wszystkich arkuszach sprawdzały, w jakim stopniu ósmoklasiści opanowali wymagania ogólne i szczegółowe − z zakresu trzech przedmiotów egzaminacyjnych − określone w wymaganiach egzaminacyjnych /Załącznik nr 1 do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. poz.493, z późn. zm.)/.
Arkusz standardowy języka polskiego zawierał 19 zadań, w tym 11 zadań zamkniętych (zadania wyboru wielokrotnego, zadania prawda-fałsz i zadania na dobieranie) i 8 zadań otwartych. Za poprawne rozwiązanie wszystkich zadań można było uzyskać maksymalnie 45 punktów. Arkusz składał się z dwóch części. Pierwsza część zawierała 18 zadań zorganizowanych wokół dwóch tekstów zamieszczonych w arkuszu: tekstu literackiego (fragmentu Pana Tadeusza Adama Mickiewicza) oraz nieliterackiego (fragmentu tekstu Przyjaciel mądrości Tadeusza Płużańskiego). Zadania w tej części arkusza wymagały od ucznia znajomości wybranych lektur obowiązkowych, udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące treści tekstów zawartych w arkuszu egzaminacyjnym, interpretacji tekstu kultury – kart z kalendarza inspirowanych lekturami szkolnymi – oraz napisania zaproszenia. W drugiej części arkusza uczeń wybierał jeden z dwóch tematów: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym – rozprawkę.
Arkusz standardowy z matematyki zawierał 19 zadań, w tym 15 zadań zamkniętych (zadania wyboru wielokrotnego, zadania prawda-fałsz i zadania na dobieranie) i 4 zadania otwarte. Za poprawne rozwiązanie wszystkich zadań można było uzyskać maksymalnie 25 punktów. Zadania w arkuszu egzaminacyjnym obejmowały zagadnienia z zakresu m.in. arytmetyki, algebry i geometrii. Od ósmoklasistów wymagały uważnej analizy treści i elementów graficznych, a w przypadku zadań otwartych – dodatkowo zaplanowania i zapisania kolejnych etapów rozwiązania oraz sformułowania odpowiedzi.
Arkusz standardowy z języka angielskiego zawierał 46 zadań, zgrupowanych w 14 wiązek. Za poprawne rozwiązanie wszystkich zadań można było uzyskać maksymalnie 55 punktów, w tym 34 punkty (62%) za rozwiązanie zadań zamkniętych (wyboru wielokrotnego, na dobieranie) oraz 21 punkt (38%) za rozwiązanie zadań otwartych. Zadania otwarte wymagały od ósmoklasistów samodzielnego sformułowania odpowiedzi (zadania z luką i/lub odpowiedzi na pytania) oraz napisania krótkiego tekstu użytkowego (e-maila).
Wyniki uczniów w poszczególnych klasach przedstawia tabela:
Egzamin z części przedmiotów: | Klasa
8a |
Klasa
8b |
Klasa
8c |
Średni wynik szkoły | Wynik szkoły
w skali staninowej |
Język polski | 69% | 70% | 63,2% | 68% |
7 |
Matematyka | 69,8% | 59,5% | 53,3% | 61% |
8 |
Język angielski | 79% | 75% | 69,8% | 75% |
7 |
Średni wynik | 72,6% | 68,2% | 62,1% | 68% |
– |
20 uczniów z 71 piszących egzamin uzyskało wynik powyżej 80%.
Dla uczniów naszej szkoły egzamin był umiarkowanie trudny, czyli statystyczny uczeń udzielił 68 % poprawnych odpowiedzi i jest to wynik wyższy niż w kraju, województwie i w mieście.
Egzamin z części przedmiotów: | Średni wynik | |||
kraj | woj. śląskie | Miasto Bielsko-Biała | szkoła | |
Język polski | 60% | 61% | 64% | 68% |
Matematyka | 47% | 47% | 52% | 61% |
Język angielski | 66% | 67% | 73% | 75% |
Średni wynik | 57,7% | 58% | 63% | 68% |