UCHWAŁA nr 3/2013/2014
RADY PEDAGOGICZNEJ Szkoły Podstawowej nr 13 w Bielsku-Białej
z dnia 8 stycznia 2014 r.
w sprawie zmian w statucie szkoły
Na podstawie § 20a, ust. 2 Rozp. MEN z dnia 19 lutego 2002 r. po wyrażeniu zgody organu prowadzącego i zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego, Rada Pedagogiczna uchwala co następuje:
§ 1.
W Statucie Szkoły Podstawowej nr 13 w Bielsku-Białej uchwalonym 05.01.2000 r. przez Radę Pedagogiczną wprowadza się następujące zmiany:
1. § 37 pkt 6 otrzymuje nowe brzmienie:
Wewnętrzny system oceniania został przyjęty przez Radę Pedagogiczną uchwałą nr 3/2013/2014 z dnia 08.01.2014 r. po pozytywnym zaopiniowaniu przez Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski.
2. § 39 pkt 3 dodano pkt 3a w brzmieniu:
W szkole wprowadza się dokumentowanie oceniania osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia w formie elektronicznego dziennika lekcyjnego.
3. § 39 pkt.6 otrzymuje nowe brzmienie:
W elektronicznym dzienniku lekcyjnym przy ocenach cząstkowych dopuszcza się stosowanie znaków „+”, „-”, jednakże muszą być one zróżnicowane pod względem wagi. Oceny klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne są pełne i ustalone na podstawie średniej ważonej. Niedopuszczalne jest stosowanie znaków „+”, „-” przy ocenach śródrocznych i rocznych wpisywanych do dziennika lekcyjnego i arkusza ocen.
Oceny śródroczne i końcoworoczne ustala się na podstawie średniej ważonej:
Nazwa oceny |
Ocena |
Średnia ważona |
celujący |
6 |
5,31 – 6,00 |
bardzo dobry |
5 |
4,75 – 5,30 |
dobry |
4 |
3,75 – 4,74 |
dostateczny |
3 |
2,75 – 3,74 |
dopuszczający |
2 |
1,75 – 2,74 |
niedostateczny |
1 |
1,00 – 1,74 |
4. § 37 pkt 4b otrzymuje nowe brzmienie:
W klasach IV-VI stosowanie skali ocen i przypisanych wag tym ocenom określa § 39 pkt 8.
5. § 39 dodaje się pkt.8 w brzmieniu:
a) W szkole obowiązuje 6 stopniowa waga ocen cząstkowych tj.:
Nazwa wagi | Punkty wagi |
podstawowa | 1 |
średnia | 2 |
ważna | 3 |
bardzo ważna | 4 |
specjalna | 5 |
nadrzędna | 6 |
b) Obliczanie oceny semestralnej odbywa się według następującego algorytmu:
5·a +3·b +2·c +1·d
—————————— = ocena
5 + 3 + 2 + 1
gdzie:
a – suma ocen wagi 6
b – suma ocen wagi 5
c – suma ocen wagi 4
d – suma ocen wagi 3
e – suma ocen wagi 2
f – suma ocen wagi 1
c) Wagi ocen cząstkowych dla prac klasowych, sprawdzianów, prac domowych itp. ustalają nauczyciele w zespołach przedmiotowych i informują o nich uczniów i rodziców oraz stosują w dzienniku elektronicznym.
d) Każda ocena cząstkowa, którą otrzymuje uczeń ma ustaloną wagę np.
Lp. |
Forma aktywności |
Waga oceny |
1. |
Aktywność na lekcji, proste zadanie domowe, przygotowanie do lekcji, prowadzenie zeszytu. |
1 |
2. |
Samodzielna praca na lekcji, odpowiedź ustna, praca domowa. Recytacja, prezentacja, referat. |
2-3 |
3. |
Kartkówki, dyktanda, udział w konkursach. |
3-4 |
4. |
Kartkówka z trzech ostatnich lekcji, prezentacje multimedialne, wyróżnienia w konkursach szkolnych, samodzielne wypracowanie na lekcji. |
4 |
5. |
Sprawdzian z działu, test, praca klasowa, badanie wyników, wyróżnienia w konkursach na szczeblu rejonowym, powiatowym. |
4-5 |
6. |
Konkurs przedmiotowy – zdobycie tytułu laureata. Testy kompetencji (semestralne), ocena semestralna. |
6 |
e) Na ocenę semestralną i końcoworoczną uczeń pracuje systematycznie; nie ma możliwości zmiany oceny w wyniku jednorazowego przygotowania się z określonej części materiału.
6. § 40 pkt. 9 otrzymuje nowe brzmienie:
W przypadku usprawiedliwionej, dłuższej niż 1 dzień nieobecności ucznia na całogodzinnej pracy pisemnej, uczeń ma obowiązek zaliczyć dany materiał w formie pisemnej lub ustnej w terminie do 2 tygodni /uzgodnionym z nauczycielem/, po zakończeniu absencji. W przypadku nie zgłoszenia się w terminie uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną. Notoryczne unikanie prac pisemnych będzie miało wpływ na ocenę klasyfikacyjną.
7. § 40 pkt. 10 dodaje się pkt 10 a w brzmieniu:
Podstawą obliczenia średniej ważonej są wszystkie otrzymane oceny (w przypadku prac poprawionych – obie oceny).
Przyjmuje się, że w przypadku poprawiania oceny, ocena z poprawy ma taką samą wagę jak ocena poprawiana.
8. § 40 pkt. 12 otrzymuje nowe brzmienie:
Ocena klasyfikacyjna śródroczna lub roczna na świadectwie szkolnym jest oceną uwzględniającą półroczną lub całoroczną pracę ucznia; jest adekwatna do ocen bieżących i jest wystawiana na podstawie średniej arytmetycznej średnich ważonych obu semestrów.
9. § 40 pkt 12 dodaje się pkt. 12 a, 12 b i 12 c, w brzmieniu:
12 a. W uzasadnionych przypadkach nauczyciel danego przedmiotu może podwyższyć ocenę okresową lub końcoworoczną o wartość 0,50 oceny i tylko w przypadku, gdy średnia arytmetyczna wszystkich ważonych ocen posiada wartość minimum 2,25, 3,25, 4,25.
12 b. Przy obliczaniu średniej arytmetycznej ocen przyjęto następujące wartości ocen:
Lp. |
Ocena |
Wartość |
1. |
1 |
1 |
2. |
+1 |
1,50 |
3. |
-2 |
1,75 |
4. |
2 |
2 |
5. |
+2 |
2,50 |
6. |
-3 |
2,75 |
7. |
3 |
3 |
8. |
+3 |
3,50 |
9. |
-4 |
3,75 |
10. |
4 |
4 |
11. |
+4 |
4,50 |
12. |
-5 |
4,75 |
13. |
5 |
5 |
14. |
+5 |
5,50 |
15. |
-6 |
5,75 |
16. |
6 |
6 |
12 c. Wobec uczniów, którzy posiadają opinię lub orzeczenie z PPP stosuje się indywidualne kryteria oceniania zgodnie z zaleceniami poradni.
10. § 39 pkt 2 A a) otrzymuje nowe brzmienie:
A. Stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
a) Posiadł wiedzę i umiejętności ujęte w podstawie programowej przedmiotu w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia.
11. § 39 pkt 2 dodaje się pkt 2 A d) w brzmieniu:
uzyskał średnią ważoną co najmniej 5,31 (za wyjątkiem przedmiotów artystycznych, zajęć technicznych, wychowania fizycznego, gdzie obowiązuje średnia ważona co najmniej 5,51).