Co było słychać na świetlicy w pierwszym miesiącu roku 2025?

Pierwszy tydzień po powrocie z bożonarodzeniowej przerwy świątecznej upłynął na świetlicy szkolnej pod znakiem tematyki noworocznej. Uczniowie brali udział w zajęciach, podczas których mogli się podzielić swoimi wspomnieniami
z minionego, 2024 roku, a także opowiedzieć o swoich postanowieniach i planach na ten rok, który się właśnie rozpoczął. Nie mogło też zabraknąć rozmowy o zegarach i kalendarzach – narzędziach odmierzania czasu. Warto wspomnieć, że dzieci powtarzały z pamięci, we właściwej kolejności, nazwy miesięcy, dodatkowo wypowiadając się na temat tego, jaki miesiąc najbardziej lubią oraz dlaczego. Powstało wiele ciekawych prac plastycznych związanych z tą tematyką: np. prace przedstawiające zegar
z kukułką, które wykonywane były grupowo, sylwestrowe fajerwerki, zrobione z rolek po papierze i bibuły, nie można również zapomnieć o tym, że uczniowie mieli też okazję zaprojektować według swojego pomysłu kartkę z kalendarza.

W kolejnym tygodniu stycznia zajęcia świetlicowe dotyczyły zjawiska śniegu oraz sportów zimowych. Jak powstaje śnieg? Czy są dwa takie same płatki śniegu? W jakich trzech stanach skupienia występuje woda? Co to jest szron, szadź, mgła i rosa? – na te pytania szukaliśmy odpowiedzi podczas świetlicowych zajęć. Dzieci próbowały też swoich sił w wycinaniu, tworząc z papieru swoje unikatowe płatki śniegu, a kolejno tworzyły z nich witraże poprzez podklejanie ich gładką bibułą o różnych kolorach. Skoro śnieg to również sporty zimowe. Wychowankowie świetlicy mogli poszerzyć swoją wiedzę z tego zakresu m.in. poprzez oglądanie filmików przedstawiających różne zimowe dyscypliny sportowe. Tematyka ta miała oczywiście swoje odzwierciedlenie w pięknych pracach plastycznych. Dzieci zarówno rysowały swoje ulubione sporty zimowe, jak i tworzyły prace poprzez rysowanie krok po kroku, według wyświetlanego instruktażu online. Jednak na szczególne wyróżnienie zasługuje praca przedstawiająca łyżwę, której płoza została wykonana
z plastikowej rurki do picia, a sznurowadła z przeplatanej przez dziurki włóczki.

W przedostatnim tygodniu miesiąca stycznia obchodzone były trzy święta, które zostały uwzględnione
w świetlicowym planie pracy. 20. stycznia był Dzień Wiedzy o Pingwinach, a kolejne dwa dni to oczywiście znane wszystkim Dzień Babci (21. stycznia) i Dzień Dziadka (22. stycznia). Odnosząc się do pierwszego tematu, uczniowie mogli się czegoś dowiedzieć na temat pingwinów, oglądając edukacyjne filmiki. Brali także udział w zajęciach czytelniczych w kręgu, podczas których wychowawca świetlicy czytał głośno „Zaczarowaną zagrodę” – książkę, której bohaterami są właśnie pingwiny. Podczas zajęć plastycznych dzieci m.in. rysowały pingwiny, kierując się instruktażem online, powstały również piękne zwierzątka metodą wydzieranki! Jeśli chodzi o Dzień Babci i Dziadka, to wychowankowie świetlicy mówili o tym, jakie imiona mają ich babcie oraz dziadkowie, a także jaka jest ich ulubiona potrawa w wykonaniu babci. Uczniowie narysowali portrety swoich babć i dziadków, ale co najważniejsze – wykonali laurki z tej okazji, które oczywiście zabierali ze sobą do domu.

Ostatni tydzień stycznia upłynął na świetlicy szkolnej pod znakiem dwóch tematów. Przez pierwszą część tygodnia zajęcia świetlicowe dotyczyły legend. Uczniowie mieli okazje słuchać tekstów różnych legend,
a następnie odpowiadać na pytania dotyczące przeczytanych fragmentów. Podczas zajęć przewijały się zarówno legendy dobrze znane dzieciom, jak i takie historie, które być może słyszały one pierwszy raz. Na świetlicowych gazetkach znalazły się prace plastyczne odzwierciedlające poszczególne legendy. Jedną
z ciekawszych były toruńskie pierniki wykonane przy użyciu plasteliny. Druga część tygodnia poświęcona była jakże ważnemu tematowi – bezpieczeństwu w Internecie. Uczniowie wypowiadali się na temat zasad bezpiecznego korzystania z Internetu, komputera i tak bardzo powszechnego dzisiaj – telefonu. Przydatne okazały się w tej kwestii również edukacyjne filmiki. Milszą dla uczniów stroną tego tematu były wypowiedzi na temat ulubionych gier komputerowych/internetowych, które później uczniowie mogli narysować na ekranach wydrukowanych komputerów. Wychowankowie zmierzyli się także z pracą, która polegała na wykonaniu komputera z wykorzystaniem rolki po papierze.

Jak widać, pierwszy miesiąc roku – styczeń – przebiegał na świetlicy szkolnej bardzo intensywnie. Różnorodność tematów i aktywności, z którymi uczniowie mogli się zetknąć, sprawiła, że każde dziecko mogło znaleźć dla siebie coś ciekawego…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *