Miesiąc marzec rozpoczęliśmy od tematu „Łamigłówki mądrej sówki”. „W jaki sposób możemy ćwiczyć swój umysł?” – na to pytanie dzieci szukały odpowiedzi w trakcie zajęć świetlicowych. Oczywiście nie zabrakło również ćwiczeń praktycznych – krzyżówki, zagadki, zadania matematyczne, odnajdywanie różnic itp. Podczas zajęć plastycznych na pierwszym planie była sowa – symbol mądrości.
- marca, czyli Dzień Kobiet, choć w tym roku przypadł na sobotę, to nie mógł zostać pominięty w planie pracy świetlicy. Przy okazji tego tematu została poruszona kwestia savoir-vivre wobec kobiet. Dzieci oglądały edukacyjny filmik, następnie omawiały go z wychowawcą świetlicy, a potem odgrywały scenki dramowe ukazujące zasady kulturalnego zachowania dżentelmena wobec damy. Wychowankowie świetlicy wykonali grupowe prace plastyczne związane z Dniem Kobiet – każda osoba z grupy kolorowała pastelami jedną część większego obrazka, a następnie były one – jak puzzle – składane w jedną całość.
Nowością w tegorocznym planie pracy świetlicy był Dzień Matematyki, który przypada na miesiąc marzec. „Jaka jest twoja ulubiona cyfra?” – dzieci miały okazję odpowiedzieć na to pytanie, a następnie metodą wydzieranki z kolorowego papieru wykleić tę cyfrę. Niektórzy uczniowie wpadli na pomysł, aby ze swoich ulubionych cyfr zrobić jakieś postacie lub zwierzątka. Poza tym cyfry były też wyklejane za pomocą plasteliny.
Po „liczbowym zawrocie głowy” przyszedł czas na bliższe przyjrzenie się pewnym zawodom, bowiem 15. marca był Dzień Piekarzy i Cukierników. Podczas zajęć szczególnie skupiliśmy się na wytworach pracy cukiernika, ponieważ chyba każde dziecko lubi słodkości. Wychowankowie świetlicy z wielkim zainteresowaniem oglądali pomysły na torty urodzinowe dla dzieci, np. z jakimiś bohaterami bajek. Zajęcia plastyczne również oscylowały wokół słodkości, na gazetkach świetlicowych można było dostrzec torty czy muffinki.
- marca w Irlandii oraz w krajach anglojęzycznych obchodzony jest Dzień Świętego Patryka. Wprawdzie święto to nie było uwzględnione w planie pracy świetlicy na ten rok szkolny, ale zostały przeprowadzone zajęcia o tej tematyce jako ciekawostka, aby uczniowie mogli się dowiedzieć czegoś nowego. Dzieci uczęszczające na świetlicę obejrzały krótki film związany z obchodami i tradycjami tego święta m.in. paradę w Nowym Jorku czy farbowanie na zielono rzeki Hudson. Z wielkim zaangażowaniem wykonały również zadane prace plastyczne: rysowały i kolorowały koniczynki, symbole narodowe Irlandii, oraz pokolorowały postać Leprechauna – skrzata, którego skarb „leży po drugiej stronie tęczy”.
Marzec to oczywiście miesiąc, kiedy żegnamy zimę, a witamy wiosnę. Temat ten towarzyszył nam przez prawie cały trzeci tydzień miesiąca. Za sprawą wykonanych prac plastycznych na świetlicy zapanował wspaniały, wiosenny klimat! Przyozdobione drzwi, okna, gazetki, kwiaty, motyle… Warto wspomnieć, że w ramach świetlicowych zajęć plastycznych został zorganizowany mały konkurs. Dzieci zostały podzielone na grupy i każdy zespół miał za zadanie namalować pastelami – na kartce A3 – Panią Wiosnę. Po określonym czasie miał miejsce wernisaż – prace zostały przyczepione do tablicy i każde dziecko mogło zagłosować na jedną – według niego najładniejszą – pracę (oczywiście nie można było oddać głosu na swoją). Było przy tym wiele emocji, grupy z największą ilością głosów zostały nagrodzone słodkimi upominkami.
Ostatni tydzień marca poświęciliśmy w całości tematowi zawodów. Wprawdzie już wcześniej była mowa o piekarzu i cukierniku, gdyż obchodziliśmy ich święto, natomiast w tym tygodniu skupiliśmy się ogólnie na temacie różnych zawodów. Uczniowie bez problemu potrafią wymienić nazwy zawodów, umieją wyjaśnić, na czym one polegają, wiedzą, jakie zawody wykonują na co dzień ich rodzice. Co jednak ciekawe, dzieci uczestniczyły także w zajęciach świetlicowych dotyczących zawodów, które już nie istnieją. Wychowankowie świetlicy zostali podzieleni na grupy, otrzymali na karteczkach nazwy dawnych zawodów (takich, których obecnie już się nie wykonuje) oraz opisy tych profesji. Zadaniem uczniów było połączenie nazwy zawodu z opisem. Dzięki temu ćwiczeniu dzieci mogły poznać nowe słowa i wzbogacić swoją wiedzę. Oczywiście przy okazji tego tematu nasuwa się pytanie: „Kim chcesz zostać w przyszłości?” – na to pytanie dzieci odpowiadały w formie rysunkowej, tworząc prace plastyczne. Oprócz tego powstały inne prace, np. obrazujące atrybuty określonej profesji.
Podsumowując, marzec na świetlicy szkolnej to cztery tygodnie zajęć o różnorodnej tematyce, realizowanych poprzez różne aktywności. Śmiało można stwierdzić, że dzieci nie mogły się nudzić.